Óriásplakát és mangaműhely: miért kell, hogy egy múzeum cool legyen?

Senki nem vitatja, milyen fontos szerepet játszanak a múzeumok a történelem megértésében, mégis csak a kulturális elit egy részét szólítják meg. A címben szereplő szókapcsolat nem véletlen, elvégre miért is ne lenne egy mai múzeum menő? A 2017 novemberében nyílt Louvre Abu Dhabi- ami párizsi nagytestvérének szakmai támogatásával, de tőle függetlenül működik- is azt bizonyítja, hogy nem megy a szakmai profizmus kárára, ha a kiállításait modern eszközökkel, a mai fiatalok számára is érthető nyelven, élvezetesen népszerűsíti és közvetíti. A Knowledge@Wharton oldal az abu-dzabi kulturális és turisztikai minisztérium miniszterhelyettesét, Saif Saeed Ghobash-t kérdezte arról, miért fontos, hogy egy múzeum cool is legyen.

  1. Minden múzeum paradox helyzetben van: miközben feladata a múlt megőrzése, fel kell készítenie látogatóit a jövőre.

A múzeumok fontos szerepet játszanak abban, hogy a látogató még inkább megértse országa, nemzete, családja történetét- ebben segítenek a mondák, legendák, tények olyan tálalása, ami figyelemfelkeltő, izgalmas és könnyen érthető. A múzeumok világszerte küzdenek azzal a problémával, hogy csak egy szűk réteget vonzanak be, nem széles közönséget. A válasz erre az, hogy a „termék” nem csupán az időszaki és állandó kiállítás, hanem minden program, workshop, esemény, stb., amit a múzeum szervez. Meg kell érteni és ismerni a közönséget, hogy az igényeket ki lehessen elégíteni. A lényeg: hogyan kommunikáljuk a múzeum szépségét és fontosságát, hogyan lehet brandet építeni úgy, hogy közben a kulturális identitása és ereje nem sérül.

  1. El lehet érni a fiatalokat- csak tudni kell, hogyan

Az Abu Dhabi Louvre programot indított az oktatásügyi minisztériummal. Minden tanév elején meghívjuk a tanárokat, végigvezetjük a kiállításon és felkészítjük őket arra, hogy maguk is kalauzzá váljanak. A múzeumi látogatás már az osztályteremben elkezdődik, és utána is közös megbeszélésen dolgozzák fel a látottakat.

  1. Minden kiállításnak van egy gyerekeknek szánt része

 A Japánról szóló kiállításon manga workshopot tartottak japán képregényművészek. A világ minden pontjáról neves animációs szakembereket hívtunk, hogy programot tartsanak a gyerekeknek. Egy múzeumnak coolnak kell lenni, különben nem figyelnek oda rá a gyerekek. A fogyatékkal élőknek multiszenzoros műveket állítunk ki, amit meg lehet érinteni, tapogatni.

  1. A közösségi média nem csak eseménymeghívókból áll

A programok promotálásán túl a közösségi média tükrözi a szaktudást és szakértelmet is, így például ha történik egy felfedezés vagy kutatás folyik, arról is beszámolunk, előzeteseket mutatunk belőle, hogy a forgalmat a honlapra irányítsuk.

Az egyik kiemelkedően sikeres marketingkampány volt az Országúti Galéria (Highway Gallery ), ami sok díjat bezsebelt és világon eddig egyedülálló módon mutatta be a múzeum műtárgyait. Több tucatnyi óriásplakáton szerepeltek a tárgyak, és ahogy a látogató elhajtott mellettük, az egyes közreműködő rádióadók népszerű műsorvezetői meséltek róla.

  1. A múzeum mindenkié

A múzeumban minden látogatónak úgy kellene éreznie magát, hogy szívesen látják. Akárhonnan is jött – Ázsiából, Afrikából vagy Dél-Amerikából-, legyen buddhista, muszlim vagy bármilyen más vallású, kultúrája, származása, történelme egy darabja itt visszaköszön.

 

 

 

Országos
Muzeológiai Módszertani
és Információs Központ