“Ha egy innováció kényelmes és intuitív, azt szívesen használják”- interjú Szávai Gyulával, a Hewlett Packard Enterprise üzletág vezetőjével

A HPE a Kiskőrösi Úttörténeti Múzeummal karöltve fejlesztette ki a múzeum információs rendszerét, melynek segítségével a látogatókat mobiltelefonjuk kalauzolja a múzeumban. Az idei MuseumDigit konferencián Miklós Ferenc gyűjteménykezelővel beszélgettek a színpadon a közös munkáról. A prezentáció itt megtekinthető: http://ommik.hu/index.php/hu/component/content/article/39-museumdigit/museumdigit-2019/537-szavai-gyula-miklos-ferenc-veszelovszki-peter-muzeologusok-az-okos-muzeumert-interaktiv-bemutato?Itemid=101
Villáminterjúnkban Szávai Gyula elmeséli, hogy igenis van helye a digitalizációnak és informatikai fejlesztéseknek akár a legkisebb múzeumban is.



OMMIK: Milyen technológiai újításokkal igyekszik a Hewlett Packard Enterprise kielégíteni a mai múzeumok elvárásait?

Szávai Gyula: A Hewlett Packard Enterprise széles portfólióval rendelkezik, így többféle megoldást nyújtunk a biztonságos adattárolásra-, archiválásra, ami a digitalizációhoz fontos, illetve olyan innovatív megoldásokat, mint a beltéri navigáció.

OMMIK: Ez hogyan segíti az információk gyorsabb elérését a felhasználók számára?
 
Sz. GY.: Ma már gyakorlatilag minden múzeumi látogató kezében van mobiltelefon, még az idősebb korosztályéban is. Ha számukra kényelmes és intuitív technológiai megoldást tudunk kínálni, akkor szívesen fogják használni.
 
OMMIK: Mennyire fontos, hogy a múzeumi munkatársak digitálisan képzettek legyenek ezek alkalmazásához?

Sz. GY.: Ezeket a rendszereket úgy hoztuk létre, hogy ne kelljen hozzá különösebb digitális tudás. Aki tud email küldeni és okostelefont használni, az létre tudja hozni ezeket a tartalmakat, képeket, útvonal leírásokat tud feltölteni. A cél, hogy minél egyszerűbb legyen használni a rendszert. Ma már olyan gyors a tempó, hogy mire valaki egy év alatt megtanul egy módszert, az lehet, hogy addigra elavult lesz. Ezért olyan megoldást próbálunk kínálni, hogy a tartalmat lehetőleg fejlesztői egyeztetések nélkül is lehessen feltölteni, módosítani. Ezek felhő alapú, megrendeléses rendszerek, tehát semmilyen infrastruktúrát nem kell megvásárolni hozzá, és szerverhelyiség sem szükséges. A múzeumi navigációs rendszerhez egy egyszerű böngészőn keresztül lehet rácsatlakozni, mindössze a bluetoothos tageket kell felrakni a múzeum területén. Ezek akkumulátorral működnek és még műemlékvédett helyeken is elhelyezhetőek.
 
OMMIK: Mi az a minimum, hogy ha látogatóközpontú akar lenni, be kell vezetni?
 
Sz. GY.: Szerintem nagy az igény arra, hogy a látogató helyben, saját eszközén is elérhessen digitális tartalmakat. Nem internetes weboldalt akarnak böngészni, hanem a műtárgyakról akarnak olvasni néhány sort. A digitális tartalmak hozzáférhetővé tételében kulcsszerepe van a muzeológusoknak. Ők állítják össze azokat az információkat, amiket szeretnének átadni.

OMMIK: Egy kisbüdzséjű, kis múzeumnak mit tudnak ajánlani?

Sz. GY.: A legtöbb múzeum nem dúskál anyagiakban. Egy testreszabható navigációs vagy kiterjesztett valóság (augmented reality) alkalmazás, illetve jegyvásárló alkalmazás kisebb büdzséből is megoldható.

OMMIK: Mennyire szoros a munka a múzeumi munkatársakkal?

Sz. GY.: A szoros együttműködés kulcsfontosságú. Mi a technológiát hozzuk, de legjobban a múzeumban dolgozók tudják, hogy mi az, amit át kell adni a látogatóknak, ami számukra élvezetes és hasznos, és amitől vissza fognak térni.



OMMIK: Fontos az is, hogy az eredmény mérhető legyen.

Sz. GY.: A digitális technológia lehetőséget ad arra, hogy pontosan számon tudjuk tartani, mik a leglátogatottabb helyszínek, mennyi időt töltenek ott az emberek. Ez alapján tudjuk, hogyan vezessük keresztül a legfontosabb pontokon a látogatót vagy még inkább hatékonyabban lehet kiállítást szervezni. Augmented reality-vel a kiállítótermeken kívüli tereket is meg tudjuk jeleníteni, olyan nehezen mozdítható tárgyakat, amik például a raktárban vannak.

OMMIK: Mennyire nyitott a technológiai újításokra a magyar piac?

Sz. GY.: Most támadt igazán érdeklődés ezek után. Korábban nyilván a források hiánya is okozta, hogy nem voltak első körben nyitottak, sokan úgy gondolkodtak, hogy a múzemot így szoktuk meg száz évig, nem kell digitalizálni, minek megváltoztatni, ami eddig volt.  A mai kor újításai viszont pont olyan technológiát jelentenek, amivel még jobban át lehet adni az infót, akkor is meg lehet szólítani a látogatót, amikor nincs a múzeumban, és segít abban, hogy még inkább bevonjuk őket a múzeum életébe.

OMMIK: Mik az összbenyomásai a konferenciáról?

Sz. GY.: Fontos, hogy közel kerüljünk az ügyfeleinkhez, minél többet megtudjunk róluk és megismerjük az igényeiket, amire megoldást akarunk találni. A konferencia megadta azt a közelséget és tapasztalatot, ami a sikeres együttműködés alapja. Jó volt a szervezés, a lebonyolítás, és sok embernek fel tudtuk kelteni az érdeklődését.

 

 

 

Országos
Muzeológiai Módszertani
és Információs Központ