8 tipp pánik ellen: digitális gyorssegély múzeumoknak a járvány idejére

Sian Shaw, a Westminster Abbey digitális oktatásért felelős vezetője a Twitteren tette közzé gyorssegélyét, vagyis tippjeit olyan intézményeknek, amiket telibe talált a koronavírus-járvány, mert előtte nem volt tudatos digitális stratégiájuk, pláne nem krízis idejére. 

Ahogy bezártak a múzeumok kapui és a múzeumok munkatársai otthonuk falai közt rekedtek, nem maradt más út, mint a digitális. Sokakban, akiknek egyszeriben az lett a feladata, hogy “csináljunk valamit digitálisan”, megszólalt a vészriadó.

Mégis, mit lehet tenni a pánikolás helyett akkor, amikor az intézményünknek nem volt erre forgatókönyve? Ha eddig nem volt alaposan átgondolt digitális stratégiánk, azt nyilván nem most fogjuk pár nap alatt kiötleni. Azonban a helyzet nem menthetetlen, kövessük Sian Shaw tanácsait!

Íme a 8 tipp gifekkel körítve, ahogy ezt Shaw eredetileg is tette. Mert igen: a múzeumok is használhatnak gifeket, ez egyáltalán nem szentségtörés. 

1. Nincs olyan, hogy digitális közönség: egy múzeumban sokszínű a közönsége, amit különböző csatornákon keresztül érhet el. Alapozzunk azokra a tapasztalatokra, adatokra, amit a helyszínen szereztünk a látogatókról, és ültessük át online működésre. A házitanítóskodó szülők az egyik új közönségcsoport, de természetesen nem az egyetlen.

via GIPHY

2. A tartalom mindent visz: az amúgy is kulcskérdés, milyen tartalmakat tesz közzé a múzeum, de ebben az időszakban még inkább. Mi az üzenetünk? Miért fontos számunkra ez az üzenet? Miért érdekes ez a közönségünk (egy csoportja) számára? Hogyan lehet bevonni a közönséget? 


via GIPHY

3. Válasszuk meg a megfelelő eszközt: a “digitális működés” nem egy készen kapott eszköztárat jelent, ahogy azt bármelyik digitális menedzser megerősítené. Itt az ideje átgondolni, hogy mely eszközök működnek a MI szervezetünkben: a honlapunk vajon elég jól kiszolgálja az igényeket? A közösségi média biztos, hogy a legjobb választás? Ha igen, akkor melyik csatornája?

4. Legyünk gyakorlatiasak: ne törjük le a kollégáinkat azzal, hogy olyan ötletekkel hozakodunk elő, ami óriási büdzsét, infrastruktúrát és webes fejlesztéseket, átstrukturálást jelent. Az fontos, hogy kreatívak legyünk, de ezt a kreativitást arra használjuk, hogy kitaláljuk, mit kezdjünk azzal, amink már eleve van. 


via GIPHY

5. Mi a stratégiánk?: van egy ötletünk, amit meg is tudunk valósítani- de ez hogyan illeszkedik az intézmény általános működésébe? A krízis idején alapozzunk az intézmény eredeti küldetésére, értékrendjére, és ezzel hozzuk összhangba az ötleteinket, hogy hosszútávon is működőképes és fenntarható legyen. Elvégre az idő, amit beleölünk, ugyanolyan érték, mint bármely más erőforrás. 

6. Teszteljünk és vonjuk le a tanulságokat: ez a jelent kiutat a szorított helyzetből. Ha a stratégiánk van annyira rugalmas, hogy most új dolgokba vágjunk és kísérletezzünk, fontos pontosan látni, mennyire hatékonyak. Ha igen, az szuper. De ha nem, akkor teszteljünk, teszteljünk, változtassunk és vonjuk le a következtetéseinket. Majd teszteljünk újra. 

 

via GIPHY

7. Mi a helyzet a copyrighttal?: ha a kísérletezés lázában esetleg elfeledkeznénk róla, vannak törvényes határai annak, hogy mit tehetünk. A GOOGLE KERESŐJÉBEN FELBUKKANÓ KÉPEK NEM SZABADON FELHASZNÁLHATÓAK. Legalábbis nem mindegyik, ennek utána kell nézni.  

8. Támaszkodjunk a kollégákra: akkor is, ha úgy érezzük, magunkra maradtunk a problémával, érdemes arra gondolni, hogy sokan ugyanazokkal a problémákkal küzdünk Minden. Áldott. Nap. Kérdezzünk, cseréljünk tapasztalatokat és vágjunk bele digitális kompetenciáink fejlesztésébe. 

via GIPHY

 

 

 

 

Országos
Muzeológiai Módszertani
és Információs Központ